W sklepie detalicznym można wykorzystać różne rodzaje materiałów POS do reklamowania swojej marki. Na przykład regały produktowe produkowane przez poptime mogą kierować klientów do produktów szybko rotujących, co zwiększa sprzedaż. Takie gabloty są również powszechnie wykorzystywane do promowania artykułów sezonowych. Ponadto można korzystać z różnych rodzajów reklamy zewnętrznej, takich jak kasetony świetlne i stopery dla klientów. Inne formy reklamy w punktach sprzedaży to banery i naklejki, akrylowe zakreślacze, a nawet gabloty.
Marketing w punktach sprzedaży przynosi najlepsze efekty, gdy reklama przyciąga wzrok konsumenta. Duże logo na displayu POS często wystarcza, aby przyciągnąć wzrok przechodniów. Ewentualnie wystarczy przyciągająca uwagę kombinacja czcionek i kolorów, aby zachęcić konsumenta do sięgnięcia po produkt. Wreszcie, aby zmaksymalizować rezultaty, przekaz powinien być zgodny ze strategią marketingową firmy. Ogólnym celem jest wzbudzenie jak największego zainteresowania produktem, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów reklamy w punktach sprzedaży.
POS to skrót od angielskiego słowa point of sale (punkt sprzedaży), ale nie chodzi tu wyłącznie o fizyczną prezentację towarów. Może również obejmować promocje w sklepie, takie jak kosze na śmieci w handlu detalicznym. Często materiały reklamowe POS są dystrybuowane przez więcej niż jedną stronę. Na przykład producent lodów może rozprowadzać promocyjne materiały POS w kioskach, aby promować swoją markę. Zwiększając świadomość swojego produktu, materiały marketingowe POS mogą podnieść wartość każdej sprzedaży i promować rozpoznawalność marki.
W handlu detalicznym materiały POP są w różny sposób wykorzystywane przez konsumentów i sprzedawców. Istnieją dwa ogólne rodzaje materiałów POS: plakaty i materiały POP. Materiały POS można sklasyfikować według ich zastosowania w handlu detalicznym. Na ogół plakaty nakleja się na pionową powierzchnię i są one dostępne w dużych, średnich i małych rozmiarach. Ponadto rozmiar plakatów zależy od rodzaju druku. Mogą być także wykonane z różnych materiałów, w zależności od jakości druku.
Materiały dla punktów sprzedaży mają za zadanie przekazać konsumentom przesłanie marki w miejscu zakupu. W większości przypadków materiały POS są wykorzystywane w kampaniach marketingowych typu Below the Line, które są skierowane do określonych segmentów konsumentów. Mogą być drukowane, cyfrowe lub stanowić połączenie obu tych form. Główna różnica polega jednak na tym, że wykorzystują one różne metody dotarcia do tej samej grupy odbiorców. Materiały reklamowe POS są zazwyczaj przeznaczone dla konkretnych odbiorców, np. konsumentów w określonych grupach wiekowych, i często mają specjalne cechy.
Ekspozytory POS to doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. W zależności od celu marki, materiały te mogą mieć formę banerów, plakatów, danglerów, półek, ulotek lub dyspenserów na ulotki. Materiały te są zaprojektowane w taki sposób, aby w określony sposób stymulować zachowania zakupowe i są najbardziej skuteczne, gdy są umieszczone w strategicznych miejscach w sklepie. Jeśli marka jest kreatywna i korzysta z ekspozytorów w punktach sprzedaży, zostanie zapamiętana. Oprócz promowania produktów, ekspozytory POS mogą być również skuteczne w generowaniu reklamy typu word of mouth.
Choć wyświetlacze cyfrowe mogą być nowością w świecie marketingu, POSM-y istnieją już od dawna. Gdy ludzie po raz pierwszy zaczęli handlować towarami, zwracali uwagę na swoje produkty, korzystając z targowisk na świeżym powietrzu. Do XII wieku sklepy zaczęły powstawać w dużych miastach, a handel się rozwinął. Niezależnie od tego, czy produkt jest wytwarzany ręcznie, czy kupowany przez Internet, ekspozytory POS stanowią ważny element marketingu. Zawsze powinieneś szukać sposobów na zwiększenie skuteczności swoich kampanii marketingowych.
Choć tradycyjne plakaty nadal są bardzo skuteczne w przyciąganiu uwagi klientów, dostępne są również najnowsze, zaawansowane technologicznie rozwiązania. Na przykład Digital Signage pozwala na zmianę wyświetlanego komunikatu i/lub filmu, co czyni z niego potężne narzędzie. Duże sieci fast-foodów wykorzystują tę technologię do promowania sezonowych hamburgerów. Niezależnie od nośnika, marketing w punktach sprzedaży jest skuteczny, o ile kampania jest starannie zaplanowana i wykorzystuje kreatywne, przyciągające uwagę materiały reklamowe.
Najlepszym sposobem na zwiększenie sprzedaży jest atrakcyjne rozmieszczenie uzupełniających się artykułów. Na przykład producent węgla drzewnego może umieścić promocyjny display w pobliżu grilli, a firma produkująca balsamy do opalania umieści kupon na swój produkt w tej samej alejce co leżaki plażowe. Sprzedawcy detaliczni mogą również grupować uzupełniające się artykuły w swoich ekspozytorach POS. Na przykład sklep odzieżowy może umieścić stół z krawatami, które pasują do określonych koszul. Może też pogrupować koszule i swetry, aby klienci mogli zobaczyć, które artykuły najlepiej do siebie pasują. Być może na koszule i krawaty w sklepie można uzyskać zniżkę.